26 Kasım 2014 Çarşamba

Şişbelek...

yoresel yemekler, yoresel manti, birecik mantısı, yoresel yemekler, yoreselyemekler, urfa yemekleri, sanliurfa yoresi yemekleri, nohutlu manti, Şişbelek, sulu manti
Servis: Bernardo

Şişbelek benim için mantının kendisi... Ben kuru kuru, etli hamurun üzerine sarımsaklı yoğurt eklenip yendiğini hiç görmemiştim. Bizim evde şişbelek denir. Büyüdüm baktım adı mantı imiş ve farklı sunuluyormuş. Şanlıurfa'nın Birecik ilçesinin yaptığı yemeklerdendir şişbelek. Ben mantıdan daha çok seviyorum. Belki damak tadım alışkın olduğu için belki sulu olduğu için daha rahat tüketiyorum diye olabilir, çok seviyorum. Bir süredir yapmamıştım. Yapsakta paylaşmayı unutuyordum. Bu defa oldu şükür... Bakalım tarifine... :)

Malzemeler:
1 su bardağı nohut
200 gr parça et veya yoksa kemikli et
1 baş kuru soğan
Su

Hamuru için:
2 su bardağı un
1 yumurta
1 çimdik tuz

Eti için:
1/2 çay kaşığı karabiber
100 gr köftelik kıyma
1 küçük boy soğan
1 çay kaşığı tuz

Üzeri için:
3 su bardağı yoğurt
1 yemek kaşığı tepeleme un ya da 1 yumurta (terbiyesi için)
1 iri baş sarımsak

Hazırlanışı:
Hamuru için unu havuz haline getirin. İçine yumurta ve tuzu atın. Üzerine suyu yavaş ekleyip güzelce kıvam alana kadar yoğurun. Sonra istediğiniz boyutlarda bezelere ayırıp hamuru açın. Yalnız şuna dikkat çekmek isterim. Hamuru istediğiniz boyutlarda açın. Koca koca hamur herkes açamaz. en de pratik olması açısından küçük açıyorum. Hamurları 3'e 4'e bölüp ince açın. Etin içine soğanı ince doğrayın veya rendeleyin. Tüm baharatları atıp karıştırın. Hamurun bir tane bezesini açıp ince kare kare açın ve küçük parça şekilde et koyun ve kenarlarından tipik mantı şeklinde birleştirin. Geniş bir tepsiye atarak tamamını bu şekilde hazırlayın. Geceden ıslattığımız nohutu süzün. Düdüklü tencereye eti ve nohutu koyun. Üzerine kuru soğanı elinizde veya kesme tahtasında doğradığınız soğanı atın. Üstüne 5 su bardağı su koyup tencerenin kapağını güzelce kapatıp haşlayın. Yaklaşık yarım saat sonra ocağı kapatıp düdüklünün sesi kesildikten sonra kapağını açın. Ocağı tekrar yakın ve üzerine hamurları atın ve kaynamaya bırakın. Ara ara karıştırın yapışmasın. Derin bir kapta yoğurdu iyice çırpın. İnce kıydığımız sarımsakları ekleyin. Çok ince bir kıvam haline gelmeli. Sonra tepeleme un ekleyip çırpın. Sonra tencereden tepçe ile yemeğin suyundan alıp yoğurda ince ince dökerek iyice çırpın. 3 kepçe sonra bu defa yoğurdu tencereye çok yavaş şekilde dökün ve dökerken sürekli karıştırın. Karıştırın ki kesilmesin. bir de kaynayana kadar hiç durmadan yavaş yavaş karıştırmak gerekiyor. Kaynadıktan sonra artık yoğurdumuz kesilmeyecektir. Ocağı kapatıp servis yapabilirsiniz.

Sıcak servis yapılır. Ama arzuya göre soğukta yenilebilir. Annem diyor ki sıcak iken sıcak ye, soğuduktan sonra soğuk yersin diyor. Bir de yanına yeşil biber, kuru soğan ile birlikte tüketebilirsiniz.

Afiyet olsun.

1 yorum :

  1. Merhabalar! Ben Filiz hanımın etkinliğinden geldim ziyaretinize ve bundan sonra takipçinizim ve sizide beklerim, sevgiler!..

    YanıtlaSil

Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim. Yine beklerim.