1 Ocak 2013 Salı

Külünçe / Bayatlamayan Urfa Çöreği

Çocukluğumdan bu yana en çok sevdiğim bir çörek türüdür külünçe. Aslen Urfa'lıyız. Babaannem küçükken bize gelir annemle beraber yaparlardı. Bildiğim kadarıyla Sadece Şanlıurfa'ya has bir lezzet. Komşu illerde yapılıyor mu hiç bilmiyorum / duymadım. Geleneksel lezzeti ''Külünçe''yi (Bir tür peksimet) ise evlerde özenle hazırlıyor. Uzun zaman bayatlamadığı için memlekette askere yolcu gidenlerin çantasına bolca konulan özel bir lezzet. Ramazan ayında özellikle yapıldığını çok iyi biliyorum. Çünkü çocukken oruç tuttuğumda sadece bu özel bir kokuya sahip çöreği yemek için iftarı sabırsızlıkla beklediğimi hatırlıyorum. :)) Halamdan aldım tarifini. Bayatlamadığı için çok yaparız. Bu nedenle çok geleceği için orantı yaparak ölçüyü azaltabilirsiniz. :) Buyrun tarifine...

bayatlamayan çörek, hamur işleri, külünçe tarifi, mayalihamurisleri, sanliurfa yoresi yemekleri, yoreselyemekler, yöresel hamur işleri, yöresel çörekler, çörek nasıl yapılır,
Malzemeler:
10 kg un
2,5 kg yağ
2 kg şeker
3 tane mayalı hamur
75 gr çörek otu
100 gr mayana
100 gr serhap (yeni adını bilmiyorum, halam memleketten almış getirmiş)
5 yumurta (sarısı üzeri için)
Yumurtaların beyazı içine
1 tatlı kaşığı tuz

Yapılışı:
Unu derin bir kaba eleyerek koyun. Üzerine tüm baharatları değirmende öğütüp ya da aktarda öğütülmüş olarak alarak una ekleyin. Sonra zeytinyağını, yumurtayı ve mayalı hamuru ekleyerek iyice yoğurun. Oldukça katı ve hafif elinize yapışan bir hamur elde edeceksiniz. Hatta toparlarken ve açarken hamuru acayip zorlanıyor insan.
Hamuru toparlayın ve oda sıcaklığında kış zamanı 2-3 saat kadar dinlendirin. Hamurun iyice mayalanması gerekiyor çünkü. Büyük bir parça koparın ve parçaları 1 cm kalınlığında ve tepsi büyüklüğünde açın. Açtığımız çörekleri büyük yorgan iğnesi dediğimiz iğne ile sık sık delmemiz gerekiyor içinin iyice pişmesi için. Hatta dikişte yüksük denilen malzeme varsa onunla da yuvarlak şekiller yapabiliyorsunuz.
Sonra üzerine fırça ile yumurta sarısını sürün ve fırın tepsisine tepsiyi yağlamadan yerleştirin. Külünçeleri 180 derece üstleri kızarıncaya kadar pişirin. Büyük bir kapta çıkarılanları soğumaya bırakıp soğuduktan sonra beze ve poşete sarılıp veya ağzı kapalı bir kaba koyarak saklayabilirsiniz. Açıktada kalsa oluyor bayatlamıyor. Tercih sizin. :))
Az şekerli bir çörek olduğu için belki şekeri yoğun sevenler vardır. Belki de çocuklarda bu şeklini sever diye üzerine şeker döktüm. Usül böyle değil. Ama denedim. :) Yeğene ayırdım bunları yesin diye. :)

Afiyet olsun.

16 yorum :

  1. Ilk defa duydugum bir lezzet , yoresel lezzetler her zaman guzel olur emeklerine saglik yagmurcugum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle tabi yöresel lezzetler daha az katkılı yiyeceklerden oluşuyor. :) Teşekkür ederim canım. Sevgiler..

      Sil
  2. Ne güzelll. Ellerinize sağlık. Yöresel bir tarifi çokda güzel anlatmışsınız.

    YanıtlaSil
  3. ben de ilk kez duydum,elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Yöresel bir çörek. Pek bilinmiyor. :)

      Sil
  4. Yöresel yemekleri öğrenmek adına çok güzel bir tarif. İnanın daha önce adını hiç duymamıştım ama nefis görünüyor. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  5. Eh artık bize de yaparsın değil mi Yağmur'cum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi ki ablacım ne demek? :) <3 Çok sağol, sevgilerimi gönderiyorum.

      Sil
  6. Yağmur ablaaaa nasıl canım istedi yaa ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım ablam. Ne zaman istersen yapayım. Hatta en yakın zamanda yapınca getiririm. Sevgiler... :)

      Sil
  7. Yöresel yemeklere bayılırım. Şahane iştah açıcı olmuş. Ellerine sağlık.
    Hamarat bayan. Sevgiler

    YanıtlaSil
  8. ..benim yediğim çocukken veya hatırladığım taş gibi olan bir çörek ölduğu ve hafif şu ile ıslatİp yediğimiz taddır.Şimdi fırınlarda kuru pasta çörek şeklinde yapılan tadlar onun gibi değil maalesef,o taş gibi olan şimdiki açma şeklindeki eski tadı maalesef bulamıyorum. Ellerinize sağlık :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle.. Çocukluğumun lezzeti.. İnanın kendim yapıyorum ama babaannemin el lezzetini tutturamadığım zamanlar oluyor. Ah eskiler.. =)

      Sil

Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim. Yine beklerim.